02 okt

Hooggevoelig en/of hoogbegaafd en nu?

Frustratie van een HS HB kind

Waarom begrijp je me niet juf?
Waarom trap je erin als ik je voor de gek hou?
Waarom zie je me niet zoals ik ook ben?
Waarom denk je dat ik sociaal emotioneel achter loop? Ik zorg zo goed voor anderen. Soms wordt ik boos, omdat ze mij niet begrijpen. Of omdat ik niet snap dat ze dat blauwe autootje niet kunnen geven maar ik een groene of een rode krijg.
Ik wil niet moeten, ik wil op een andere manier laten zien wat ik kan.
Ik wil dat je vanuit je hart reageert.
Als je het niet weet zeg dat dan, juf. Ik zie dat wel hoor, maar wordt er boos van als je dan zegt dat het klaar is. Ik laat dit niet zien maar spaar het op.
Ik durf niet meer. Ik durf mijn gedachten niet uit te spreken. Ik durf mijn gevoelens niet te benoemen. Soms weet ik het zelf ook niet meer. Maar ik heb er wel last van.
Ik wil geen hulp, ik kan het zelf. Maar soms, soms durf ik geen hulp te vragen omdat je verwacht dat ik het kan en weet.
Juf zie je mij? Waarom vind je het moeilijk met mij om te gaan? Waarom negeer je mij.
Waarom kan ik je niet bereiken?
Ik wil zo graag.

Wat is HS (hoogsensitief) HB (hoogbegaafd)

Een hoogbegaafd kind denkt heel veel, buiten kaders, onderzoeksgericht, denkt door. Heeft een brede interesse en kan over veel dingen meepraten. Is nieuwsgierig en heeft een goed geheugen. Je kunt dus zeggen dat hoogbegaafde kinderen veel in hun hoofd zitten.
Hooggevoelige kinderen hebben een oog voor detail, een groot oplossend vermogen, ze doen iets voor iemand voordat deze erom gevraagd heeft. Ze leven vanuit hun hart en vinden dat belangrijk. Ze willen dat anderen dat ook doen. Zo niet, verloopt het contact anders en laten ze minder van zichzelf zien.
Bij beide, hoogbegaafden en hooggevoeligen zijn aanpassing, zorgen voor, intense emoties, rechtvaardigheid en eerlijkheid woorden die van toepassing zijn. Daarbij zijn grenzen erg belangrijk.
Hoogbegaafde kinderen zijn eigenlijk altijd ook hooggevoelig. Er zijn meerdere aspecten voor nodig om hoogbegaafd te zijn; intelligentie, motivatie, omgeving en gevoel.

Manieren voor een rustig hoofd

Als ze zo veel in hun hoofd zitten, is het vaak druk en onrustig in hun hoofd en dat uit zich in gedrag, zoals frustratie en boosheid. Ook het niet begrepen worden en het niet meer zien zitten horen hierbij. Ze voelen dat ze anders zijn en reageren hierop.
Je kunt ze vragen of ze een manier kunnen bedenken dat hun hoofd rustiger wordt (als ze dat willen, misschien hebben ze wat anders nodig).
Een manier om te helpen hun hoofd rustig te maken is afstrijken. Met je handen over het hoofd van je kind wrijven naar beneden, naar hun buik of door naar hun voeten om het los te laten. Daarbij praat je rustig en deze combinatie maakt hun al rustiger.
Een andere manier is visualiseren (matriX coaching). Je zet de spullen uit je hoofd, maakt een opbergsysteem in je hoofd, bekijk de spullen en maakt ze schoon en zet ze op de juiste plek. Wat je niet nodig hebt maar wel wil bewaren kun je een plekje geven in een kast buiten hun hoofd. Dit alles verzinnen ze zelf. Het is geordend en rustig.

Wat wij kunnen doen

Open vragen, een open houding, zelf laten verzinnen.
Alles is mogelijk, en dat accepteren, dat is wat ze nodig hebben. Steun en de mogelijkheid er zelf achter te komen binnen de samen gestelde grenzen. Dat is wat ze vragen. Zie mij, ik volg mijn hart. Jij ook?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *