15 sep

8 manieren om uit je hoofd en in je lichaam te blijven

Je sluit je computer af en stapt de auto in. Je hebt de hele dag druk geweest met dat belangrijke project, en bent al in je hoofd bij de boodschappen die nog gedaan moeten worden. Je bent moe en opgefokt tegelijk. Je moet nog koken, en je dochter moet vanavond naar de hockey. Oh, niet vergeten om nog even naar de buurvrouw te gaan om je pakketje op te halen. En dan besef je opeens…. dat je al thuis bent… Je hebt de hele reis gemist…

Wellicht herken je ook wel dat je soms een “vol hoofd” hebt. Dat je druk bent met van alles en nog wat, en vooral op de automatische piloot functioneert. Of wellicht herken je dit niet bij jezelf, maar wel bij je kind. Als je zo’n moment hebt, is het belangrijk om wat meer uit je hoofd te gaan en wat meer in je lichaam te zakken.

Voor ik tips geef hoe je aanwezig blijft in je lichaam, eerst antwoord op de vraag:

Waarom is het verstandig in je lichaam aanwezig te zijn?

Ten eerste: Als jij aanwezig bent kan er geen ander in!

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar als jij in je lichaam aanwezig bent, ben je je bewust van wat er gebeurt met je lichaam. Je voelt de sensaties, de aanrakingen beter.

Je weet welke voedingsstoffen wel en niet goed voelen en welke dus goed voor je zijn.

Je kunt je hersenen beter gebruiken. Je bent minder vergeetachtig.

Je hebt een stevige uitstraling waardoor mensen je met rust laten.

 

Hoe merk je dat je niet goed in je lichaam zit?

Als je niet goed in je lichaam zit, heb je als het ware geen connectie met je lichaam en met je gevoel.

Je voelt je moe, lamlendig, je weet dat er iets niet goed zit en kan niet zeggen wat dit is, je voelt een zwaarte op je rug, je reageert anders dan je gewend bent, je staat letterlijk scheef, je hebt het gevoel te vliegen, dingen overkomen je, je zit veel in je hoofd, je bent erg vergeetachtig, rust vinden is lastig.

Wat kun je daaraan doen?

Teveel in je hoofd zitten kan een automatisme zijn. Wellicht ben je je nooit echt bewust geweest van je lichaam. Het is wel belangrijk om dit bij jezelf te gaan herkennen. Bewustwording is de eerste stap.

Om goed aanwezig te zijn in je lichaam, kun je:

҉     Afstrijken

Wrijven over je lichaam van hoofd naar voeten.

҉     Aura dichten

Bescherming om je heen, zoals een energetische kobaltblauwe beschermjas. Daarbij kun je visualiseren dat de gaten dicht zijn.

҉     Aarden

Voorstellen dat er energetische wortels of koorden uit je voetzolen en stuit komen en vasthaken aan haakjes speciaal voor jou, in het kristal in het midden van de aarde.

҉     Ademhalen

Diepe, continue in- en uitademing.

҉     Bewust aanwezig zijn

Met aandacht dingen doen, zoals vaatwasser leegruimen, eten, knutselen.

҉     Focussen op je centraal punt

Net onder je navel zit dit punt waar je op kunt focussen wat zorgt voor ontspanning en goed aanwezig zijn.

҉     Geen verslavende middelen te gebruiken waarbij je in een andere staat van zijn komt.

Hierdoor blijf je verbonden met jezelf en ga je niet ‘vliegen’.

҉     Hulpmiddelen, zoals zwarte toermalijn edelsteen, Moeder Aarde olie, pyramide spray, hangertje aan een ketting.

 

Iedereen heeft een unieke manier om bij zichzelf te blijven. Waar het op neer komt is jezelf vullen met Jezelf. Dat voelt prettig en is belangrijk voor stabiliteit en flexibiliteit. Je eigen verantwoording hierin nemen, zo kan je andere verantwoordelijkheden ook dragen en keuzes maken gaat makkelijker.

 

Jijzelf bent waardevol. Vergeet dit niet!

Vraag jezelf daarom eens af:

·         Hoe weet jij dat je in je hoofd zit?

·         Waar laad jij echt van op en krijg je weer energie van?

·         Welke van bovenstaande mogelijkheden ken je nog niet, en ga je de volgende keer uitproberen?

 

Als je zelf geen last hebt van een vol hoofd, maar je kind wel, kun je bovenstaande manieren ook met je kind uitproberen.

Binnenkort geef ik de ConnectionClass. Daar ga je energie ervaren van jezelf en van anderen. Je leert te voelen en bij jezelf te blijven. Waar bovenstaande ook behandeld word. Meer informatie vind je hier.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *